Töötaja varastab – mida saab ettevõte teha?

6. august 20202 minut(it) lugemist
Töötaja varastab – mida saab ettevõte teha

Eesti Ekspress kajastas pikemalt lugu tuntud ettevõtte pearaamatupidajast, kes varastas firma tagant kolme aasta jooksul 277 000 € spaapuhkusteks, reisimiseks ja hasartmängudeks. Kuidas saab ettevõtte sellisteks olukordadeks valmis olla? Nõu annab IIZI kindlustusmaakler Helen Evert.

Paljud ettevõtted puutuvad mingil hetkel kokku töötajaga, kes kõige ausamalt ei tegutse ning sageli on need just töötajad, keda ettevõttes kõrgelt hinnatakse ja usaldatakse. Nii on neil ka tööst tulenevalt õigused erinevateks rahaga seotud tehinguteks või otsusteks. Ametipositsioonilt võib tegemist olla nii raamatupidaja, erinevate tasandite juhtidega aga ka ettevõtte krediitkaartide kasutajate või muude isikutega, kellel on juurdepääs firma rahalistele vahenditele.

Hinnanguliselt 70% ettevõtte vastaseid kuritegusid on toime pandud töötaja poolt või töötaja osalusel. Ettevõttet, selle toimimist ja turvalisust tunnevad kõige paremini just ettevõtte enda töötajad, mistõttu on ka lihtsam ettevõttes sees kuritegu toime panna. Motiivid on erinevad, kuid tihti võetakse võõrast raha meditsiinikulude, harartmängudeks või võlgade maksmiseks.

Tavapärane ettevõtte varakindlustusleping välistab töötaja sooritatud kuriteod või pangaarvelt kaduma läinud raha. “Selleks, et suurte rahasummade kaotamise riski maandada, tasub kaaluda välismaiste kindlustusandjate pakutavat kindlustuslahendust, mis sarnased ärikelmuseid hüvitab,” nendib IIZI kindlustusmaakler Helen Evert.

Ärikelmuste kindlustus on oma olemuselt varakindlustusleping, mille eesmärk on katta ennekõike suurt rahalist kaotust, mida tavapärased varakindlustuslepingud ei hüvita. Peamiselt seetõttu, et varguse pani otseselt või kaudselt toime inimene ettevõtte seest. Näiteks andis töötaja oma sissepääsukoodi kurjategijale, pangaarvelt või seifist kadus raha, ettevõtte langes e-kirja või telefonipettuse ohvriks jne.

Allikas: Eesti Ekspress (05.august 2020)