Tsikkel valmis? Kevad meelitab liiklusesse mootorrattad

25. märts 20244 minut(it) lugemist
Tsikkel valmis? Kevad meelitab liiklusesse mootorrattad

Enne mootorrattaga liiklusesse sukeldumist tuleks üle vaadata motika seisukord ja sõlmida liikluskindlustus. Hooldusnippe jagab BMW Motorrad müügijuht Arne Laus.

Liikluses on kevadekuulutajateks ikka mootorrattad, mille mürin konkureerib linnulauluga ja sunnib kaasliiklejaid veelgi enam ümbritsevale tähelepanu pöörama. Kuigi sõiduhimu tahab esimesel võimalusel rahuldatud saada, siis tasuks enne tänavatele minekut teha rattale korralik hooldus ja sõlmida liikluskindlustus. Näpunäiteid ja soovitusi motohooaja avamiseks jagab BMW Motorrad müügijuht Arne Laus.

Transpordiameti andmetel on täna registreeritud kaherattalisi mootorsõidukeid Eestis pea 43 tuhat, mis kõik kevadkuudel vaikselt linnatänavatele ilmuma hakkavad. Autojuhid on aga pika talve jooksul ratturid unustanud ning nendega uuesti harjumine võtab omajagu aega. “Lihtsam on eeldada, et autojuht sõidab sulle ette, kui loota et ta sind märkab,” märgib Arne Laus, et mootorratturina on liikluses oluline teha kõik endast olenev, et märgatud saada. “Ohtu suurendavateks teguriteks on ka teekattel paiknevad üllatused nagu (löök)augud, märg asfalt või kruusakivid. Arvestada tuleb ka, et külmemate ilmadega on mootorratta rehv suhteliselt libe, kuna haakumine teega väga halb”, lisab ta.

Lihtsam on eeldada, et autojuht sõidab sulle ette, kui loota et ta sind märkab. – Arne Laus

Kuid enne motikaga liiklusesse sukeldumist tee masinale ülevaatus ning veendu, et motikas on ka tehniliselt uueks hooajaks valmis. Seejärel võiks üle käia motovarustuse seisukorra ning korda ajada dokumendid, eelkõige sõlmida liikluskindlustus. Kuid nüüd kõigest lähemalt.

Kontrolli rehvide seisukorda

Rehvirõhk peaks vastama tehase andmetele ning kindlasti tuleks üle vaadata ka rehvide tootmiskuupäevad (DOT – esimesed kaks on nädala nr, teised kaks aasta nr). Üle viie aasta vanuste rehvidega ei ole soovituslik enam sõita. Samuti ei tohiks rehvidel olla silmaga nähtavaid pragusid.

Kas tuled on korras?

Mõistlik on kindlasti ka enne sõitma asumist kontrollida tulede seisukorda – kas kõik on töökorras ning valgusvihu nurk on õige? Samuti veendu, et peeglid ja -vardad oleks terved ning peeglite asend on sinu jaoks sobilik.

Kontrolli vedelike taset

Üle vaatamist vajavad ka erinevate vedelikkude tasemed – mootoriõli, jahutusvedeli, pidurivedelik. Vajaduse korral lisage juurde ja kontrollige lekkeid.

Kuidas on lood piduritega?

Enne esimese pikema sõidu alustamist võiks tsiklit mõned meetrid katsetada, et veenduda pidurite töökorras. Kui tunned, et pidurid ei tööta tavapäraselt või on midagi kinni kiilunud on sul võimalik probleemiga koheselt tegeleda.

Lisaks veendu, et amordi välised pinnad oleksid kuivad ja sirged ning mootorratta liigutamisel ei ole kuulda kolkse.

Õlita motika kett

Korralikult õlitatud kett kestab kaua ning tagab hammasrataste pikema eluea. Juhul, kui kett tundub sõitjale liialt must, tuleb teha ketipesu ja uus õlitus.

Sõlmi kindlustus

Sarnaselt igale autojuhile, tuleb ka mootorrattaga sõites veenduda, et enne liiklusesse minekut on korras elementaarsed dokumendid ehk käi motikaga ülevaatusel ning sõlmi liikluskindlustus. Võimalus on soetada motikale ka kaskokindlustus, sest tihti on mootorratta õnnetused suuremate tagajärgedega ja lõppevad sageli ratta mahakandmisega.

Uuenda motovarustust

Mootorrattaga sõites on äärmiselt oluline korralik turvavarustus. Varustust valides tuleb arvestada ümbritsevaid liiklus – ja ilmastikuolusid. Arvesse tuleb võtta kuuma, külma, niiskust kui ka löögikaitset. Seega ei eelda iga sõit ühesuguse varustuse kandmist vaid oleneb sõiduliigist tulenevatest riskidest. Kiired maanteesõidud kurvistel teedel eeldavad tugevamat kaitseriietust kui näiteks lühike ots kodupoodi. Riideid valides mõtle sellele, et need oleksid ka mugavad sinu sõiduasendit arvestades.

Kiiver vajab väljavahetamist umbes iga viie aasta tagant

Selge on see, et motokiiver tuleb välja vahetada pärast õnnetusse sattumist. Seda ka juhul, kui kiiver on pealtnäha terve, sest sisemine kaitsematerjal võib ikkagi olla kahjustunud. Sama kehtib ka siis, kui kiiver on mingil põhjusel tugevalt vastu maad kukkunud.

Üldiselt sõltub kiivri väljavahetamise vajadus erinevatest faktoritest, kuid optimaalne oleks vana uue vastu vahetada umbes iga viie aasta tagant. Aeg teeb oma töö – näiteks suvel päikesega ringi sõites mõjutab ultraviolettkiirgus plastikut ja polümeeri, millest kiiver on tehtud ning on tõenäoline, et selle tulemusena kaotab kiiver osa oma olulistest kaitseomadustest.

Motoentusiast soovitab: 

  • Enne sõitu kontrolli üle, et kõik lukud oleks kenasti kinni, et ei peaks endale uusi koduvõtmeid või dokumente tegema.
  • Kui on pikem sõit ees, siis on hea alati varasemalt marsruut paika panna.
  • Sobilik sõidukiirus, pikivahe. Mootorrattal on kaks rehvi vähem kui autol, arvesta sellega.
  • Viska ikka vastutulevatele tsiklimeestele käppa ka!

Arvuta liikluskindlustus

Iga sõiduk on erinev. Vali iiziklik kindlustus!